آیین افتتاح بخش بیماری های خاص در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

  • 1395/02/29
  • 09:17:42
  • 1715

به گزارش روابط عمومي بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي كيش، در راستای خدمات رسانی بهتر به بیماران خاص و صعب العلاج  در جزیره کیش بخش بیماری های خاص، در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش فعالیت خود را آغاز کرد.

بنابراین گزارش، عصر دوشنبه  27 ارديبهشت ماه  در مراسم افتتاح بخش بیماری های خاص بیمارستان کیش که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، اعضاء هیئت مدیره بیمارستان، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی، رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، رئیس جمعیت هلال احمرکیش، جمعی از مسئولان ادارات و نهادهای مستقر در کیش و تعدادی از بیماران خاص حضور داشتند دکتر خلخالی رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم گفت: از ابتدای سال برنامه های ویژه ای در بحث درمان و سلامت در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش عملیاتی شده است.

وی با اشاره به تاکیدهای امام جمعه کیش بر توجه ویژه به بحث درمان و سلامت کیشوندان و شعار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر تبدیل شدن جزیره کیش به مرکز پایلوت درمان در کشور افزود: در پیگیری های دستورات مدیرعامل سازمان قدم های اول توسعه زیر ساخت های درمانی بود که انجام شده و شاهد پیشرفت های دیگری نیز در این بخش ها هستیم.

 دكتر خلخالی با بیان اینکه هم اکنون بیمارستان جزیره کیش قابل قیاس با بهترین بیمارستان های کشور است افزود: درمان همیشه هزینه بر است و برای بیمار و خانواده وی با رنج و تألم همراه است. و با راه اندازی این بخش بیماران تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی در کیش می توانند به صورت شبانه روزی و رایگان خدمات درمانی دریافت کنند تا شرایط زندگی برای آنان سهل تر شده و دغدغه های آنان کاهش یابد.

رییس بیمارستان کیش گفت : امروز بحث مطالعات جامعه شناختی و بهداشت و درمان در دنیا حرف اول را می زند ، در این راستا می توانیم پیشگیری کنیم و بهداشت را مقدم بر درمان بدانیم ، درمان هزینه بر و هزینه ساز است و برای بیمار درد و رنج و برای خانواده ها دغدغه ایجاد می کند و گام هاي موثر در جهت پيشگيري  را مي توان به نوعي پيگيري شعار اقتصاد مقاوتي مقام معظم رهبري دانست .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درمراسم افتتاح بخش بیماریهای خاص بیمارستان جزیره گفت: ایجاد این بخش فراتر از مسئولیت های بیمارستان بود اما باتوجه به نیازهای 35 نفر درجزیره کیش که درگیر بیماریهای خاص هستند تلاش کردیم با راه اندازی بخش بیماریهای خاص کمی از دغدغه های این بیماران کم کنیم.

وی افزود: تامین هزینه فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران توسط بیمارستان کیش نیز اقدام دیگری است که با وجود اینکه درزمره وظایف بیمارستان نیست با هدف حمایت وتسهیل شرایط برای این بیماران انجام می شود.

دکتر مونسان با بیان اینکه ظرف چهار سال گذشته هیچ نوزادی با بیماری خاص درکیش متولد نشده گفت: براساس آمارهای مرکز توسعه سلامت جزیره درپی برنامه ریزها ٫ اقدامات پیشگیرانه وهمکاریهای مستمر حوزه های سلامت ودرمان درکیش٫ تولد نوزادان با این بیماریها درکیش کنترل شد.

عدم وجود بخش بیماریهای خاص دربیمارستان کیش یکی از معضلات خانواده های بیماران بود که سالها با آن دست به گریبان بودند.

با افتتاح این بخش بیماران تالاسمی٫ هموفیلی و دیالیزی می توانند به صورت شبانه روزی خدمات دریافت کنند.

در ادامه این مراسم رییس بخش بیماری های خاص بیمارستان کیش به تعریف بیماری خاص پرداخت و گفت : هموفیلی ، تالاسمی و نارسایی مزمن کلیه یا دیالیزاز جمله بیماری خاص در کشور هستند .

دکتر محمد باقري  مسئول بخش بیماری های خاص بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش در این مراسم با اشاره به اینکه 30 هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد گفت: بیماری های خاص یک تعریف اجتماعی دارد و تعریف پزشکی ندارد و بیماران خاص افرادی هستند که در درگیری با نوعي از بیماری صعب العلاج باید هزینه های بسیاری پرداخت کنند.

وی ادامه داد: تلاسمی، دیالیز(نارسایی کلیه) و هموفیلی در آمار بیماری های خاص در کشور ما قرار گرفته اند و بیماری هایی همچون EB، ام اس و سرطان در صف پیوستن به بیماری های خاص در کشور همچنان در انتظارند اظهار کرد: استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و تهران، خراسان رضوی و استان های شمالی بیشترین تعداد بیماران تالاسمی را دارند.

رئیس بخش بیماری های خاص بیمارستان کیش با اشاره به اینکه یک هزار و 500 بیمار تالاسمی در هرمزگان وجود دارند که روزانه 70 نفر برای دریافت خون به مراکز بیماری های خاص این استان مراجعه می کنند از افزایش 30 بیمار جدید در سال 94 به آمار بیماران تالاسمی استان هرمزگان خبرداد.

وی اظهار کرد: جزیره کیش 35 بیمار تالاسمی دارد که این تعداد به صورت شناور است و در ایام شلوغی جزیره ممکن است افزایش داشته باشد . بیمار هموفیلی و دیالیزی نیز در جزیره کیش وجود دارد.

باقری با بیان اینکه علت اصلی بیماری تالاسمی ژنتیکی است مشاوره پیش از ازدواج را از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلاء این بیماری دانست.

وی با تاکید بر ضرورت تزریق خون سالم به صورت مداوم برای بیماران تالاسمی درمان قطعی این بیماران را پیوند مغز استخوان عنوان کرد و افزود: تغذیه در این افراد نیز بسیار مهم است. همچنین این افراد نیاز به درمان دارویی برای از میان برداشتن رسوب آهن به واسطه تزریق های مداوم خون دارند.

دکتر باقری با بیان اینکه هزینه های درمان این افراد با استفاده از بیمه بسیار زیاد است گفت: هر یک جعبه قرص خارجی یک میلیون و سیصد هزار تومان هزینه دارد که پرداخت آن برای بیماران خاص بسیار بالاست. این بیماران در معرض مشکلات فراوانی قرار دارند و هر سال باید معاینه های دوره ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمه ها، بیماری های خاص را پوشش نمی دهند و از سال 94 سازمان انتقال خون برای فرآوری خون هزینه دریافت می کند افزود: بیمارستان کیش با اینکه هزینه خون را به سازمان انتقال خون می پردازد اما از بیماران هیچ هزینه ای دریافت نمی کند و تمامی هزینه ها به عهده بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش است.

تهیه و تزریق خون مورد نیاز بیماران به صورت هفتگی، معاینات دوره ای و ارجاع به متخصصین در صورت نیاز، تهیه داروهای بیماران خاص و واکسیناسیون هپانیت بیماران از خدمات بخش بیماری های خاص بیمارستان کیش است.

در این مراسم پس از افتتاح بخش بیماری های خاص، مدیرعامل سازمان از بخش دیالیز بیمارستان بازدید کرده و با اهدا شاخه های گل از بیماران این بخش دلجویی کرد. دیدار وگفت وگوی صمیمانه دکتر مونسان  به همراه اهداي گل و هديه با این بیماران تالاسمي  وخانواده هایشان بخش دیگری از این مراسم بود.

بخش بیماری های خاص بیمارستان کیش 7 تخت در بخش تالاسمی و 4 تخت در بخش دیالیز دارد.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش با 64 تخت و کلینک های تخصصی کودکان، زنان و زایمان، داخلی، ICU، CCU، لاپارسکوپی، فیبرواسکن، اتاق عمل، آندوسکوپی، فیزیوتراپی،اكوکاردیوگرافی، قلب، دیالیز، مركز بيماري هاي كبد ، لاپاراسکوپی، سنجش تراکم استخوان، MRI  از جمله بیمارستان های مجهز کشور است.